Konšpiračný portál Bádateľ na sociálnej sieti Facebook tvrdí, že dopyt po elektromobiloch v Európe kolabuje. V skutočnosti však podľa štatistík ich predaj konštantne rastie a v budúcnosti by sa elektromobily mali stať hlavným typom automobilov, ktoré sa budú v Európskej únii predávať.
Príspevok na sociálnej sieti Facebook tvrdí, že dopyt po elektrických automobiloch výrazne klesá, a preto v súčasnosti nie je výhodné investovať do stavby tovární na výrobu batérií. „Dopyt po elektrických autách kolabuje v celej Európe. Staviať a dotovať na Slovensku stavby baterkární dnes je ako investovať do fabrík na vzducholode mesiac po požiari a páde Hindenburgu v roku 1937,“ píše sa v príspevku stránky Bádateľ.
Facebookový profil Bádateľ v minulosti šíril viaceré dezinformačné naratívy, napríklad o Ukrajine, covide, Úrade špeciálnej prokuratúry, prezidentskom kandidátovi Ivanovi Korčokovi či novinárke Monike Tódovej. Facebookový profil vo svojom popise odkazuje na stránku badatel.net, ktorú portál konspiratori.sk zaradil na zoznam stránok so sporným obsahom. Konšpirátori uvádzajú, že stránka obsahuje materiály podvodného a šarlatánskeho charakteru, rozpor s objektívnym, vedeckým poznaním, klamlivé, dezinformačné správy, lživú propagandu a konšpiračné teórie a „bludy”, ktoré môžu mať vážnejšie politické, ekonomické, zdravotné dôsledky, bez ich kritického zhodnotenia.
Bádateľ pravdepodobne reaguje na správu z polovice júla 2024, podľa ktorej plánuje postaviť Slovensko-čínske konzorcium firiem na západnom Slovensku novú továreň na výrobu batérií do elektromobilov. Má pritom ísť o jednu z najväčších investícií v automobilovom sektore za posledné roky a továreň by mala zamestnať približne 1 300 ľudí.
Predaj elektromobilov celosvetovo stúpa
Medzinárodná agentúra pre energiu (IEA) publikovala v apríli 2024 pravidelnú správu s názvom Global EV Outlook 2024, ktorá identifikuje a hodnotí najnovší vývoj v oblasti elektrickej mobility na celom svete.
V roku 2023 bolo podľa správy IEA celosvetovo zaregistrovaných takmer 14 miliónov nových elektrických áut, čím sa ich celkový počet na cestách zvýšil na 40 miliónov. Predaj elektromobilov bol celosvetovo v roku 2023 zároveň o 3,5 milióna vyšší ako v roku 2022, čo predstavuje medziročný nárast o 35 %. V porovnaní s rokom 2018 sa predaj elektromobilov zvýšil šesťnásobne.
Podľa správy dopyt po elektromobiloch konštantne rastie každým rokom. Pre porovnanie, v roku 2023 bolo týždenne zaregistrovaných viac ako 250-tisíc nových áut, čo je viac ako ročný úhrn v roku 2013. Elektrické autá v roku 2023 tvorili približne 18 % všetkých áut predaných v roku 2023, zatiaľčo v roku 2022 to bolo iba 14 % a v roku 2018 len 2 %.
Podobne sa predaju elektrických áut darilo aj v prvom štvrťroku 2024. Ten prekonal predaje za rovnaké obdobie v roku 2023 o približne 25 %, teda o viac ako 3 milióny.
IEA konštatuje, že nárast je poháňaných najmä dopytom v Číne, kde bolo v roku 2023 registrovaných takmer 60 % nových elektrických áut. Necelých 25 % bolo registrovaných v Európe a 10 % v Spojených štátoch. Podobne ťahala Čína predaje aj v prvom štvrťroku 2024, keď sa v nej predalo predalo približne o pol milióna viac elektrických áut ako za rovnaké obdobie v roku 2023.
Podiel predaných elektromobilov v EÚ a vo svete:
Dopyt sa zvyšuje aj v Európe
V Európe v roku 2023 dosiahol podľa správy IEA počet registrácií nových elektromobilov takmer 3,2 milióna, čo predstavuje nárast o takmer 20 % v porovnaní s rokom 2022. V samotnej Európskej únii sa predalo 2,4 milióna elektrických automobilov s podobným tempom rastu.
V prvom štvrťroku 2024 bol v Európe zaznamenaný medziročný rast o viac ako 5 %. Rast predaja elektrických áut bol obzvlášť vysoký v Belgicku, kde sa predalo približne 60-tisíc elektrických áut, čo je takmer o 35 % viac ako rok predtým. Podľa IEA naznačujú tieto trendy silný rast aj do budúcnosti.
Veľký potenciál nárastu dopytu po elektromobiloch vidí agentúra mimo hlavných trhov, kde bol zaznamenaný najvýraznejší rast v relatívnom vyjadrení. Predaj elektromobilov na týchto trhoch sa zvýšil o viac ako 50 %, čo naznačuje, že prechod na elektromobilitu naberá na obrátkach v čoraz väčšom počte krajín na celom svete.
Je potrebné uviesť, že IEA do svojej definície elektrických vozidiel (EV) zahŕňa batériové elektrické vozidlá aj plug-in hybridné vozidlá.
Prognóza do budúcnosti
Podľa Medzinárodnej agentúry pre energiu by sa celosvetový predaj elektrických vozidiel mal tento rok zvýšiť o viac ako pätinu a dosiahnuť 17 miliónov. Elektromobily by taktiež mali v tomto roku dosiahnuť viac ako 20 % podiel na celkovom predaji áut.
Podľa IEA bude rast predaja elektromobilov v Európe spomedzi troch najväčších trhov najnižší – stále však pôjde o rast a nedá sa zďaleka hovoriť o „kolabujúcom dopyte”. Očakáva sa, že predaj elektrických áut v Európe v roku 2024 dosiahne približne 3,5 milióna kusov, čo odráža rast o niečo menej ako 10 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. V kontexte všeobecne slabých vyhliadok predaja osobných áut by však elektromobily stále mali predstavovať približne 25 % všetkých áut predaných v Európe.
Trend stúpajúceho dopytu po elektromobiloch potvrdzuje aj Európska asociácia výrobcov automobilov, a to napriek tomu, že v niektorých mesiacoch roka 2024 dopyt po elektrických vozidlách v porovnaní s predchádzajúcim rokom klesal. V júni 2024 dopyt klesol o 1 %, v máji o 12 % a v marci o viac ako 11 %. Tento pokles bol však vykompenzovaný ostatnými mesiacmi roka, keď predaje elektrických vozidiel prekonávali predchádzajúce roky. V januári 2024 sa predaje elektroáut zvýšili o takmer 29 %, vo februári o 9 % a v apríli o 14, 8 %. Navyše, v mesiacoch keď predaj elektromobilov klesal, bol zároveň zaznamenaný výraznejší pokles predaja všetkých automobilov – v máji ich predaj klesol o 3 % a v marci až o 5,2 %.
Celkovo tak počet nových batériových elektromobilov predaných v Európskej únii vzrástol v prvom štvrťroku tohto roka takmer o 4 % a v prvej polovici roka o vyše 1 % v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2023.
IEA síce varuje, že globálny výhľad predaja elektrických áut na rok 2024 nesie riziká poklesu, podľa agentúry však existuje aj scenár, ktorý by mohol viesť k zrýchlenému rastu predaja elektrických áut na celom svete, ktorý by prekonal aj pôvodné odhady. Znížiť rast celosvetového predaja elektromobilov v roku 2024 by potenciálne mohli faktory, ako sú vysoké úrokové sadzby, ekonomická neistota, či lokálne špecifiká v rámci politík podpory elektromobility – najmä v Číne a USA. IEA očakáva sa, že polovica všetkých áut predaných na celom svete bude do roku 2035 elektrická, a to za predpokladu, že adekvátne k dopytu sa bude budovať aj nabíjacia infraštruktúra.
Podľa výkonného riaditeľa IEA Fatiha Birola sú nedávne negatívne titulky o spomalení predaja elektromobilov v rozpore s pozitívnymi globálnymi trendmi. Údaje „vôbec neukazujú opak rastu elektromobilov. Ukazuje to mimoriadne silný nárast celosvetového predaja elektrických áut,“ povedal Birol.
EÚ so spaľovacími motormi nepočíta
Pri súčasnom nastavení politík by sa elektromobily mali po roku 2035 stať dominantným typom automobilov predávanom v EÚ. V roku 2023 EÚ prijala balík Fit for 55, ktorý premieta ambície Zelenej dohody do návrhov konkrétnych právnych predpisov v oblasti klímy, energetiky a dopravy. Súčasťou tohto balíka je aj nariadenie o emisiách CO2 z nových osobných automobilov a dodávok, ktoré má priniesť zníženie emisií v cestnej doprave a motivovať automobilový priemysel k prechodu na mobilitu s nulovými emisiami. Nariadenie stanovuje v rokoch 2030 až 2034 zníženie emisií CO2 o 55 % pre osobné automobily v porovnaní s úrovňami z roku 2021. Pri nových automobiloch a dodávkach sú krajiny EÚ povinné od roku 2035 znížiť emisie CO2 o 100 %.
Opatrenie nevyhnutne neznamená zákaz výroby nových áut so spaľovacími motormi. Európska únia chce, aby boli do evidencie po roku 2035 zapisované iba automobily, ktoré jazdia výlučne na uhlíkovo neutrálny pohon. Vozidlá uvedené na trh v Európe musia už dnes dodržiavať stanovené limity CO2. Samotný limit sa počíta z priemeru celého vozového parku výrobcu. Automobilka tak môže mať vozidlá, ktoré emitujú viac, no musí mať aj vozidlá s nižšími či dokonca nulovými emisiami. Dnešný limit je nastavený na 95 gramov CO2 na kilometer. Ak ho automobilka presiahne, platí pokutu 95 eur za každý gram emisií navyše.
V roku 2035 by mal tento limit dosiahnuť nulu. Výrobcovia budú teoreticky môcť vyrábať a predávať vozidlá emitujúce výfukové emisie aj po tomto termíne, za každý gram však budú musieť zaplatiť stanovenú pokutu, ktorú pravdepodobne premietnu do ceny automobilu. Autá so spaľovacími motormi sa tak v praxi stanú cenovo nevýhodnými.
Ak budú ľudia vlastniť automobil so spaľovacím motorom, budú ho môcť používať aj po roku 2035, pretože nové pravidlá sa nebudú týkať už existujúcich áut. Zároveň bude možné takéto auto predať či odkúpiť.
Výrobcovia elektromobilov hlásia zníženie dopytu
V posledných týždňoch sa objavovali správy, v ktorých výrobcovia reagovali na zníženie rastu dopytu po elektrických autách.
Začiatkom apríla 2024 Tesla zaznamenala prvý ročný pokles predaja za takmer štyri roky. Neskôr automobilka oznámila aj druhý štvrťročný pokles čistého príjmu po sebe. V druhom štvrťroku 2024 klesol jej čistý zisk o 45 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Dôvodom má byť pokles v globálnom predaji elektrických vozidiel spoločnosti. Napriek tomu automobilka od apríla do júna zarobila 1,48 miliardy dolárov, v rovnakom období predchádzajúceho roka to bolo až 2,7 miliardy dolárov.
Výrobca luxusných áut Porsche zas ustúpil od svojho pôvodného cieľa predávať 80 % elektrických vozidiel do roku 2030, a to z dôvodu nižšieho dopytu zo strany zákazníkov.
Aj automobilka Mercedes-Benz pozmenila svoje plány, keď oznámila, že do roku 2030 budú elektrické vozidlá tvoriť 50 % jej predaja. Pôvodne Mercedes-Benz plánoval, že elektromobily budú tvoriť polovicu ich predaja do roku 2025, svoje plány však upravil v dôsledku spomalenia dopytu.
Automobilky však reagujú na zníženie rastu dopytu, nie na zníženie dopytu ako takého. Znamená to, že dopyt po elektromobiloch rastie, len pomalšie ako sa predpokladalo.
Záver
Dopyt po elektrických vozidlách v Európe aj vo svete dlhodobo rastie. Experti síce varujú, že v roku 2024 sa v dôsledku určitých faktorov rast môže znížiť, z dlhodobého hľadiska by však mal predaj elektromobilov výrazne rásť. Navyše, elektromobily by sa mali po roku 2035 stať hlavným typom predávaných automobilov v Európskej únii, a to v dôsledku politík redukcie emisií CO2. Príspevok sme preto v rámci našej spolupráce so spoločnosťou Meta označili ako nepravdivý.