DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Marian Kotleba

ĽSNS

...súčasná vláda, nedáva investície, vládne investície do najmenej rozvinutých okresov, na východné stredné Slovensko, ale ich dáva tam, kde to chcú zahraniční podnikatelia, do Nitry, kde už vedeli vtedy, že tam nebude mať kto robiť dali tam 650 000 000 Land Rover Jaguar.

Duel Igora Matoviča a Mariána Kotlebu - 26.02.2020
Nepravda

Výška vládnych investícii sa spolu s dotáciou pre Jaguar Land Rover pohybuje okolo 630 miliónov eur. Podľa inštitútu INEKO by celkové náklady mohli byť až 650 miliónov eur. Vláda však investuje aj v najmenej rozvinutých regiónoch. Problematikou sa zaoberá Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu (ÚPVII), ktorý vytvára akčné plány, na základe ktorých dochádza k financovaniu projektov v týchto regiónoch. Špeciálne finančné prostriedky vláda prideľuje aj pri výjazdových rokovaniach. Tvrdenie Mariána Kotlebu preto hodnotíme ako nepravdivé.  Podpora najmenej rozvinutých okresov je v kompetencií ÚPVII.  Patrí medzi ne 20 okresov v Prešovskom, Košickom a Banskobystrickom kraji. Akčné plány pre každý z okresov boli postupne schválené v rokoch 2016 až 2019. Hlavným cieľom podpory je tvorba nových pracovných miest, tieto okresy majú aj špeciálny režim pri získavaní eurofondov a investičných stimulov. Nová výzva Úradu pre rok 2020 je v objeme 1,1 milióna eur. Financie pre rozvoj miest a okresov vláda pravidelne prideľuje aj počas výjazdových rokovaní.  Slovensko preinvestovalo podľa Inštitútu INEKO na výstavbu strategického parku pri Nitre stovky miliónov eur. Terénne úpravy a  výstavba ciest v priemyselnom parku stáli 433 miliónov eur. Spolu s menšími zákazkami vláda minula až takmer 500 miliónov eur. Nasledovala priama štátna dotácia v hodnote 130 miliónov eur a rôzne iné úľavy, Celková suma sa tak pohybuje okolo 630 miliónov eur a viac. Podľa INEKO by sa celková výška vládnych investícií mohla vyšplhať až do výšky 650 miliónov eur. Denník N celkové náklady odhadol na 700 miliónov eur. Pred spustením výroby v lete 2018 Jaguar plánoval do roku 2020 zamestnať 2800 ľudí, tou dobou už zamestnával v súvislosti s výstavbou závodu 1300 ľudí, z toho 3 % tvorili cudzinci. Ku koncu júna 2018 zamestnával 2200 ľudí, pričom väčšina mala pochádzať z nitrianskeho regiónu. Riaditeľ slovenského závodu ešte pred spustením výroby priznal existenciu problému nedostatku kvalifikovanej pracovnej sily. 

Dátum zverejnenia analýzy: 25.02.2020