DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Richard Sulík

SaS

Aj Tá R1 bola predražená, o tej D1 ani nehovorím. To sme museli zrušiť. Taká bola drahá.

Voľby 2023: Druhá debata na TV Joj - 21.09.2023
Pravda

V roku 2007 začali rokovania vlády so súkromným sektorom týkajúce sa stavby diaľnic prostredníctvom tzv. PPP projektov. Ide sa o projekty verejno-súkromného partnerstva. PPP projekty týkajúce sa slovenských diaľnic boli však už vtedy považované za predražené.

Po výmene vlády v roku 2010 zrušila koaličná rada dva balíky PPP projektov, ktoré vláda Roberta Fica dohodla. Išlo o prvý a tretí PPP balík. Oba balíky sa týkali rôznych úsekov diaľnice D1 do Košíc.

Podľa výpočtov Jána Kovalčíka, analytika INEKO, bolo zrušením PPP1 a PPP3 ušetrených na výstavbe diaľnic približne 2 miliard eur. Ak by teda diaľnice boli postavené prostredníctvom PPP, ich odhadovaná suma by bola o 2 miliardy eur vyššia, ako tradičným spôsobom. INEKO na predražené PPP upozorňovalo už v roku 2010.

Rovnako prešla analýzou aj spomínaná R1, ktorá bola dostavaná a slávnostne otvorená v roku 2011. Podľa analýzy INEKO bol druhý PPP balík, teda R1, predražený „možno až o 104 %". O predražení stavby hovoria aj prepočty denníka Pravda.

Dátum zverejnenia analýzy: 26.09.2023