DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Tomáš Drucker

Hlas

Museli sme sa všetci zapotiť preto, aby nám neprepadli napr. peniaze v pláne obnovy a odolnosti, len za školstvo môžem povedať, že keď som preberal 10-15 % čerpanie.

29.10.2024
Pravda

Podľa správy Najvyššieho kontrolného úradu čerpalo Ministerstvo školstva, vedy a výskumu SR v roku 2023 približne 13 % všetkých prostriedkov z Plánu obnovy a odolnosti. K 30. aprílu 2024 vyčerpalo zatiaľ 12,76 % všetkých peňazí. Výrok hodnotíme ako pravdivý.

Na problémy v čerpaní financií z Plánu obnovy a odolnosti na ministerstve školstva upozornil Tomáš Drucker 23. februára 2024. Tvrdil, že jeden z najväčších projektov - nákup digitálnej techniky a infraštruktúry pre školy za 200 miliónov eur - bol po troch rokoch takmer na začiatku.

Ministerstvo uviedlo, že zjednodušilo podmienky čerpania a požiadalo Európsku komisiu o revíziu plánu obnovy, „aby zodpovedal potrebám a zároveň plnil cieľ, ktorý si Slovensko stanovilo.“

Európska únia v osobitnej správe Čerpanie finančných prostriedkov z Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti zo septembra tohto roku informovala, že nová vláda musela vykonať reformu zameranú na posilnenie administratívnych kapacít na miestnej aj vnútroštátnej úrovni. Na tento problém mal poukázať ešte slovenský orgán auditu v októbri 2022. Okrem organizačných štruktúr mal byť problém aj v nedostatočnom počte zamestnancov a nedostatku primeraných usmernení na vnútroštátnej úrovni (.pdf, s.40).

Najvyšší kontrolný úrad vypracoval v máji 2024 analytickú správu Stav plánu obnovy a odolnosti. V roku 2023 bol rozpočet plánu obnovy pre Ministerstvo školstva 307,21 milióna eur, no vyčerpalo sa 40,12 milióna eur, čo predstavuje čerpanie na úrovni 13,06 %. Tento rok bol ale rozpočet stanovený na 123,6 milióna, no k 30. aprílu bolo vyčerpaných 15,7 milióna, čo predstavuje 12,76 %.

Plán obnovy a odolnosti má pre oblasť školstva dve reformy a dve investície (.pdf).

Reforma obsahu a formy vzdelávania má za cieľ do roku začiatku školského roku 2026/27 vytvoriť a implementovať nové vzdelávacie osnovy, pri ktorých žiaci môžu informácie interpretovať v konfrontácii s reálnou skúsenosťou na všetkých základných školách. Súčasťou je vytvorenie 40 podporných regioinánych centier (.pdf, s.1). 

Reforma Príprava a rozvoj učiteľov na nový obsah a formy vzdelávania posilniť kvalitu zručností pedagogických a odborných zamestnancov a motivovať ich k celoživotnému vzdelávaniu. Do konca roku 2023 malo absolvovať odbornú prípravu aspoň 55 % zamestnancov (.pdf, s.2). 

Investíciou č.1 je Digitálna infraštruktúra na školách, ktorej cieľom je zvýšiť percentuálny podiel škôl s plným vstupným digitálnym vybavením z 30 % na aspoň 90 % (.pdf, s.2).

Druhou investíciou je Dobudovanie školskej infraštruktúry na 35 školách, ktoré momentálne fungujú na dvojzmennej prevádzke. To má prispieť k lepšej integrácii detí zo znevýhodneného prostriedia (.pdf, s.2).

Podľa Semaforu investičných projektov, ktorý je súčasťou plánu obnovy sú všetky fázy, za ktoré je zodpovedné Ministerstvo školstva, okrem jednej, splnené. Semafor však bol naposledy akutalizovaný 25. júna 2024.

Dátum zverejnenia analýzy: 22.12.2024