OĽaNO
Treba povedať jednoznačne, že tá predražená kompa, ako povedal pán minister, o 90 % vznikla, resp. bola vysúťažená v úvodzovkách za vlády Smeru, SNS v roku 2015, keď si dobre pamätám.
Verejné plavidlo, ktoré spája obce Vojka nad Dunajom a Kyselica, prevádzakovala od roku 2015 súkromná firma Ponton City. Zmluvu s ňou uzatvoril štátny podnik Vodohospodárska výstavba v čase jednofarebnej vlády Smeru-SD. SNS bola súčasťou vládnej koalície až po voľbách v roku 2016, keď bol vyhlásený nový tender, no kompa zostala pod správou Ponton City. V roku 2024 Vodohospodárska výstavba zmluvu vypovedala a novú súťaž vyhral Slovenský vodohospodársky podnik. Minister Tomáš Taraba pri oznámení novej zmluvy povedal, že súkromná firma kompu prevádzkovala s 90% predražením. Výrok hodnotíme ako ešte pravdivý.
V júni 2015 šéf Vodohospodárskej výstavby (VV) a nominant Smeru Ladislav Lazár uzatvoril zmluvu so súkromnou firmou Ponton City na poskytovanie dopravy na trase Vojka nad Dunajom – Kyselica na vodnom diele Gabčíkovo. Zmluvu podpísali na 15 rokov do roku 2030. Podľa vtedajšieho ministra životného prostredia Petra Žigu (vtedy Smer-SD) mala za ten čas vyjsť štát na maximálne 25 miliónov eur, podľa Veroniky Remišovej, ktorá o kauze informovala ako aktivistka a blogerka, to bolo až 50 miliónov eur. Zmluva rovnako umožňovala službu kedykoľvek presúťažiť za rovnakých podmienok. Podľa vtedajšieho poslanca za Most-Híd Árpáda Érseka, ktorý na predraženú službu poukázal ako prvý, firma nespĺňala viacero podmienok a mala byť zo súťaže vyradená.
Ponton City uviedla novú kompu do prevádzky 1. júla 2015, teda počas jednofarebnej vlády Smeru-SD. Kvôli údajnej manipulácii verejného obstarania kompy cez Dunaj a významným škodám pre štát čelil v decembri 2015 vtedajší minister Žiga odvolávaniu z postu ministra.
Žiga argumentoval tým, že zmluva medzi VV a Ponton City je nevypovedateľná a štát neprišiel ani o euro. No samotný Lazár ešte ten rok tvrdil, že pokiaľ stará kompa, prevádzkovaná Slovenským vodohospodárskym podnikom (SVP), stála štát 1,2 milióna ročne, nová bude stáť 1,65 milióna ročne a rozpočet 25 miliónov sa neprekročí. Takisto odmietol, že by firma Ponton City bola schránková.
Po voľbách v roku 2016 sa ministrom životného prostredia stal László Sólymos (Most-Híd). V júni 2016 VV uzavrela s Ponton City dodatok k pôvodnej zmluve, ktorý hovorí, že ak v novom tendri uspeje konkurencia, firma po Dunaji prestane premávať, a to bez nároku na odškodné. Osem mesiacov po dodatku vypísala VV nový tender, ktorý v septembri 2017 vyhral SVP.
Nová zmluva sa od starej príliš neodlišovala. SVP za ňu mal dostať 1,99 milióna ročne, pričom Ponton City dovtedy fakturovala 2 milióny ročne. Avšak, aj štvrťroka po novej súťaži plavidlo naďalej prevádzkovala súkromná Ponton City. Stalo sa tak za vlády, ktorej súčasťou bola aj SNS.
V máji 2024 Tomáš Taraba (SNS) spolu s Petrom Moldom, riaditeľom VV oznámili, že VV vyhlási nový tender na obstaranie kompy, do ktorého sa budú môcť prihlásiť štátni aj súkromní prevádzkovatelia. Zákazku vyhral SVP, ktorý ponúkol cenu 125 eur za cyklus, resp. 94 eur bez DPH za hodinu prevádzky kompy. Druhým súťažiacim boa firma Ponton City, ktorej ponuka činila 247 eur za cyklus, respektíve 146 eur za hodinu prevádzky kompy. Rozdiel v týchto dvoch ponukách je podľa Tarabu 6,4 milióna eur. Zároveň povedal, že kompa súkromnej firmy premávala s 90% predražením.