Na jednej strane sme absolútne, ale absolútne priemyslom a všetkým ostatným viazaní na energonosiče z Ruska a na druhej strane sme zase vazalmi automobilového priemyslu a všetkého, čo s tým súvisí, čo sa týka na vyspelé krajiny Európskej únie.
Aj keď sa po začiatku plnohodnotnej invázie Ruska na Ukrajinu začali znižovať podiely ruských energetických surovín, Slovensko stále dováža plyn, ropu aj jadrové palivo z Ruska. Využívanie iných ako ruských surovín by bolo drahšie a vyžadovalo by si dodatočné investície. Slovenská ekonomika je od automobilového priemyslu závislá, tvorí 12 % HDP, pričom aj s dodávateľskými spoločnosťami zamestnáva viac ako 150 000 ľudí. Najväčšiu časť produkcie automobilky vyvážajú do krajín EÚ. Prílišná orientácia na výrobu v automobilovom odvetví môže byť riziková aj podľa Inštitútu pre stratégie a analýzy pri Úrade vlády. Výrok hodnotíme ako pravdivý.
Kým v roku 2021 tvoril ruský plyn 70 % všetkého plynu dovezeného na Slovensko, v roku 2022 to bolo 60% a v roku 2023 50%. Na konci roka 2024 prestal na Slovensko prúdiť ruský plyn cez Ukrajinu, po tom, čo vypršala zmluva na prepravu medzi ruským Gazpromom a Ukrajinskou spoločnosťou Naftogaz. Od 1. februára sa ruský plyn začal dovážať na Slovensko cez južný plynovod TurkStream. Ak by malo SPP zabezpečiť všetky dodávky bez ruského plynu, zaplatilo by o 140 miliónov eur viac, najmä na vyšších tranzitných poplatkoch. SPP má kontrakty aj s inými spoločnosťami, podľa vyjadrenia pre Demagog.sk však využíva ruský plyn, kým je k dispozícii.
Slovenské elektrárne využívajú výhradne ruské jadrové palivo v atómových elektrárňach. Na konci roka 2024 mali Slovenské elektrárne na Slovensku ruské jadrové palivo na 2 a pol roka a využili opciu na jeho dovoz do roku 2030. Od roku 2027 však bude jadrové palivo na Slovensko dodávať aj francúzska spoločnosť Framatome, zmluvu so SE podpísali v lete 2024.
Na spracovanie neruskej ropy sa intenzívne začala pripravovať aj rafinéria Slovnaft. V roku 2023 pochádzala z neruských zdrojov štvrtina spracovanej ropy. Tento podiel bude rafinéria postupne zvyšovať. V roku 2025 plánuje Slovnaft spracovať 60 % ruskej ropy. Do roku 2027 investuje do rozsiahlych technologických úprav 200 miliónov eur.
Na Slovensku pôsobia štyri automobilky: Volkswagen, Jaguar Land Rover, Stellantis a Kia. Spolu zamestnávajú asi 27 000 ľudí. Ešte dôležitejšie pre slovenskú ekonomiku sú však dodávateľské spoločnosti, ktorých je asi 350 a zamestnávajú 130 000 ľudí. Automobilový priemysel tvorí 12 % HDP a je dôležitým pilierom slovenskej ekonomiky.
Bratislavský Volkswagen vyváža do Európy 40 % hodnoty svojej produkcie, nasledujú Severná Amerika (25 %) a Čína (20 %). Najväčšiu časť svojej produkcie vyváža na Európske trhy aj Kia, aj keď časť produkcie smeruje do Veľkej Británie, mimo EÚ.
Automobilový priemysel, vrátane dodávateľských firiem, tvorí približne polovicu slovenskej priemyselnej produkcie. V roku 2024 sa na Slovensku vyrobilo 993 tisíc áut, čo predstavuje až 182 áut na 1000 obyvateľov, čo robí zo Slovenska najväčšieho výrobcu áut na počet obyvateľov na svete. Prílišná orientácia na jedno odvetvie a osobitne na výrobu v automobilovom odvetví môže byť riziková aj podľa Inštitútu pre stratégie a analýzy.