DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Andrej Danko

SNS

(…) sme jediný štát, ktorý nemá vnútroštátne spojenie železničnou dopravou

Koncorocná inventúra - 12.12.2016
Nepravda

Andrej Danko mal na mysli zrušenie štátnych IC vlakov na trati Bratislava - Košice, ktoré vytlačil zo železničnej dopravy český dopravca RegioJet. O ich zrušení rozhodol Ján Počiatek, vtedajší minister dopravy, ešte komcom roka 2015. Napriek tomu železničné spojenie na tejto trati existovalo a Železničná spoločnosť Slovensko ju naďalej prevádzkovala pomocou diaľkových vlakov. Posvietili sme si bližšie na situáciu na slovenských železniciach.

4. decembra Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) avizovala zastavenie prevádzky InterCity (IC) vlakov na trase Bratislava - Žilina - Košice/ Humenné a späť od 18. januára 2016. Dôvodom bola situácia na trhu komerčnej železničnej dopravy, a to konkrétne spor medzi rezortom dopravy a súkromnou spoločnosťou RegioJet. Len deň pred tým, 3. decembra 2016, minister Počiatek počas štvrtkovej parlamentnej hodiny otázok potvrdil, že rezort dopravy sa finálne rozhodol o situácii IC vlakov.  "Je z môjho pohľadu veľmi pravdepodobné, že z tejto pozície ustúpime a vytvoríme tak ešte väčší priestor pre RegioJet, aby prevádzkoval túto službu,“ povedal vtedajší šéf rezortu dopravy. Verdikt prišiel potom, ako sa majiteľ Regiojetu Radim Jančura vyhrážal odchodom zo železničnej linky medzi Bratislavou a Košicami začiatkom roka 2016.

Na túto správu reagovala strana SNS so žiadosťou, aby Počiatek svoj zámer zrušiť IC vlaky prehodnotil. Podľa SNS ustúpenie súkromnej spoločnosti RegioJet by znamenalo vytvorenie monopolu v oblasti, kde by mal mať zastúpenie aj štát. Generálny riaditeľ ZSSK Pavol Gábor však argumentoval zastavenie prevádzky ekonomickými stratami. "Ekonomická kondícia InterCity vlakov sa tri roky systematicky zlepšovala, stratu sme každoročne radikálne znižovali.  Po príchode konkurencie počet cestujúcich klesol. Nedokážeme tak dostať tieto vlaky do kladných čísiel,“ uviedol Gábor. 

SNS tieto tvrdenia nevyvrátila, ale upozornila, že  "štát dokáže byť dobrý hospodár, pokiaľ jeho predstaviteľom záleží na prospechu ľudí." IC vlaky, ktoré študenti a dôchodcovia nevyužívajú zadarmo, predstavujú službu pre tých, ktorí vlakovú dopravu taktiež využívajú a majú právo mať možnosť vybrať si. Danko označil zrušenie IC vlakov za "veľkú chybu""Štát sa zbavil toho, čo bolo dobré a dobrým hospodárením sa mohlo dostať aj do čiernych čísel," dodal Danko. Navyše sa podľa neho takto zlikvidovalo zdravé konkurenčné prostredie, čo skutočne malo aj dopad na cenotvorbu, v smere zvyšovania cien. V auguste 2016 RegioJet avizoval zvyšovanie cien najnižšieho cestovného medzi Bratislavou a Košicami z pôvodných 9 eur na 12 eur. Zvyšovanie cien argumentoval dopravca stratou vo výške 5,5 milióna eur v roku 2015, ktorú spôsobilo bezplatné cestovné na štátnych diaľkových vlakoch, ako aj podnákladové ceny IC vlakov.

Kritikou zrušenia IC vlakov nešetril Danko na jednej z predvolebnej konferencii HN televízie v marci 2016, kde sa priamo vyjadril, že "neznáša tie žlté autobusy aj tie žlté vlaky", pretože nie sú "naše slovenské".  Autobusy a vlaky žltej farby na Slovensku prevádzkuje česká firma RegioJet Radima Jančuru, ktorý reagoval na Dankove vyjadrenie ostro a bez servítky. „To je ten šéf SNS? V takovém případě vzkazuji Dankovi, že by měl usilovat o to, aby Slovensko vystoupilo z Evropské unie a připojilo se k Rusku. A potom by mohl rozhodovat Putin a Danko,“ kritizoval Jančura slovenské podnikateľské prostredie.

Železničná doprava skutočne zohrávala dôležitú rolu aj počas predvolebnej kampane strany SNS. Volebný program "pre Ekonomicky zdravý a efektívny štát" (.pdf, str. 27) uvádza: "Zmodernizujeme železničnú trasu Bratislava – Košice, Bratislava – Kúty a Bratislava – Štúrovo na moderné vysokorýchlostné trate." Tento bod z volebného programu sa SNS rozhodla presadiť aj v programovom vyhlásení vlády. "Vláda ešte v roku 2016 prehodnotí zrušenie vlakov Intercity na najvyťaženejšej diaľkovej trati medzi Bratislavou a Košicami s cieľom čo najrýchlejšieho obnovenia tejto trate," uvádza stať v rámci železničnej dopravy (.pdf, str. 15). 

22. apríla 2016 v rámci vyjadrenia k programovému vyhláseniu komentoval Danko aj na margo spoločnosti RegioJet počas rokovania NR SR: "Áno pustili sme si sem spoločnosti, ktoré doniesli repasované vlaky, nafarbili ich nažlto, a naše staré vlaky, ktoré neboli obnovované, nestíhali im konkurovať. Keď štát prestal robiť dopravu, títo investori dokázali okamžite zdvihnúť cenu lístkov. A preto ja veľmi vítam, že má znova štát záujem vstúpiť do tohto sektoru..."

Tesne po voľbách  viacerí odborníci však spochybňovali obnovenie štátnych IC vlakov. Podľa riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislava Cenkého by to mala byť v prvom rade jasná vízia o liberalizácii železničnej dopravy na Slovensku. "Návrat IC vlakov je možný aj okamžite, ten však nemusia riešiť politici, ale vyrieši to trh," vysvetlil Cenký. Navyše nebolo v tom čase jasné či obnovené IC vlaky by boli dotované štátom alebo prevádzkované na komerčné riziko ZSSK ako predtým. Rovanko i bývalý generálny riaditeľ ZSSK Pavel Kravec varoval, že prípadné obnovenie IC vlakov vyostrí spor medzi štátom a súkromnými dopravcami. Upozornil, že prípadná štátna pomoc na obnovu IC vlakov by mohla viesť k sťažnosti zo strany RegioJetu na Európsku komisiu pre nedovolenú štátnu pomoc.

Ako už bolo vyššie uvedené, dôvodom stiahnutia IC vlakov z prevádzky bola každoročná stratovosť. Od roku 2012 totižto IC vlaky prestali čerpať dotáciu zo štátneho rozpočtu a začali fungovať čisto na komerčnej báze. V tom istom roku IC vlaky vykazovali stratu 3,3 milióna eur. Naopak, celková strata sa v nasledujúcich rokoch systematicky znižovala. V roku 2013 sa vyšplhala na úroveň 2,8 milióna eur, zatiaľ čo v roku 2014 IC vlaky skončili v strate na úrovni 1,15 milióna eur a v roku 2015 1,2 milióna eur. Strata určite nebola zásadná, aby muselo dôjsť k zrušeniu vlakov, hovorí Michal Mišun, partner poradenskej spoločnosti Redbaek. Podobne aj bývalý šéf ZSSK Pavel Kravec zdieľa názor, že tieto vlaky potrebovali ešte aspoň dva roky, aby vyladili ekonomické výsledky. Napriek tomu sa rezort dopravy spolu s investormi spoločnosti rozhodli prevádzku IC vlakov pozastaviť.

O obnovení IC vlakov informoval minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) 4. októbra 2016, presne 10 mesiacov potom, ako vedenie ZSSK oznámilo zrušenie týchto vlakov."Je to aj politické aj ekonomické rozhodnutie, ale občania majú o tento vlak záujem, a to je pre nás najdôležitejšie," zdôraznil Érsek.  Návrat IC vlakov zvýši kapacitu a rozšíri možnosti cestovania. Podľa vedenia ekonomického úseku ZSSK nové IC vlaky sa profilujú na skupinu cestujúcich, ktorí sú za ušetrený čas ochotní zaplatiť. Navyše trasu Bratislava - Košice zvládnu za rekordné 4 hodiny a 45 minút, ale s menším počtom zastávok, čo pobúrilo mestá ako Trenčín či Liptovský Mikuláš.

Výsledky štúdie, ktorú si ministerstvo dopravy nechalo vypracovať Výskumným ústavom dopravným a.s. Žilina ešte v júli 2016, však naznačujú, že strata IC vlakov nebude taká ako v minulosti. Rezort dopravy argumentuje zdraženým cestovným súkromného dopravcu, ako aj nedostatočnou ponukou na trase Bratislava - Košice. Kapacita žltých vlakov, najmä v špičkách nestačí - lístky sú vypredané už týždeň vpred a cestujúcim neostáva nič iné, ako štátom dotované rýchliky. Dnes vlaky RegioJet jazdia so súpravou dlhou 10 vozňov. 13-vozňovú súpravu Regiojetu slovenské železnice zamietli z dôvôdu nedostatočnej dĺžky nástupišťa. 

"V prípade tohto trhu sa však ukazuje, že obe možnosti prepravy – súkromným prepravcom i štátnym IC vlakom – môžu existovať paralelne na jednom trhu," podčiarkol Andrej Danko. Majiteľ RegioJetu Jančura s Dankom v zásade nesúhlasí a dodáva, že na trase Bratislava - Košice nie je priestor pre dvoch dopravcov. "Dankove IC-čká sú mi úplne ukradnuté, ak ich chce prevádzkovať, nech si ich prevádzkuje a my tie vlaky dáme napríklad na spojenie Bratislava - Praha," vyjadril sa v rozhovore pre Hospodárske noviny.

Ďalej v tlačovej správe SNS uvádza, že dokonca existuje reálny predpoklad, že IC vlaky sa dostanú do čiernych čísel. Bolo by to vôbec prvýkrát, odkedy tieto vlaky premávkujú na komerčné riziko.  Opačný názor má však šéfredaktorka Železničnej revue Desana Martinková. Tá poukazuje na rozporné výsledky už spomínanej analýzy, ktorá neponúka ziskové riešenie pre IC vlaky ani v jednom z uvedených modelových riešení. Podľa Martinkovej sú to práve socio-ekonomické prínosy, ktoré analýza ministerstva vyzdvihuje, a to konkrétne skrátenie cestovného času o viac ako hodinu v porovnaní s rýchlikom. Upozorňuje, že analýza určená očiam verejnosti zamlčiava konkrétnu výšku predpokladaných nákladov a tržieb. Podľa odhadov odborníkov by však nové IC vlaky mali stáť o niečo menej ako v minulosti a odviesť až o tretinu viac cestujúcich.

Znovuobnovenie IC vlakov patrilo medzi priority SNS v programovom vyhlásení vlády, ktoré si dalo za cieľ ešte tento rok prehodnotiť ich zrušenie. Strana svoj sľub úspešne splnila. Snáď opätovná prevádzka IC vlakov bude úspechom aj pre cestujúcich, ktorí nespadajú do kategórie bezplatného cestovného. "Znovuzrodenie dáva cestujúcim možnosť vybrať si," uvádza Danko. Bolo však otázne, komu dajú cestujúci prednosť - štátnym IC vlakom alebo tým žltým, a či vôbec obaja dopravcovia na trati Bratislava - Košice prežijú hospodársku súťaž. Andrej Danko bol optimistický, ale český dopravca veľmi nie. Pred pár dňami skutočne spoločnosť RegioJet oznámila odchod z trate Bratislava-Košice.

Dátum zverejnenia analýzy: 31.12.2016