DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Andrej Danko

SNS

…zachytil som mediálne vystupovať pána Bugára, ktorý hovorí, že on chce dopredať všetky strategické spoločnosti a doprivatizovať.

Koncorocná inventúra - 15.01.2017
Nepravda

Andrej Danko niekoľkokrát kritizoval Bélu Bugára a celý Most-Híd počas kampane parlamentných volieb. Tento výrok odznel ešte v januári a "mediálny výstup" na ktorý predseda SNS odkazuje v ňom, pochádza ešte z decembra roka 2015. Nenašli sme pritom žiadne priame vyjadrenia predsedu Most - Híd ani členov strany relevantné k tomuto výroku. Andrej Danko mohol čerpať z článku z portálu glob.sk s názvom "Most–Híd plánuje masívnu vlnu privatizácie štátneho majetku", pričom článok zdieľali aj Topky.sk a v marci 2016 ho prebral aj portál idemvolit.sk.


Autori článku vychádzajú z programových téz strany Most - Híd, kde, podľa ich slov "Privatizácia štátnych podnikov je pevnou súčasťou programu strany Bélu Bugára a v programovom dokumente sa spomína na viacerých miestach. Most – Híd chce preskúmať možnosti zvyšného predaja podielov štátu vo všetkých podnikoch, okrem štyroch vybraných prirodzených monopolov (SEPS, železničné trate, Eustream a Transpetrol)". Z článku priamo vyplýva, že Most - Híd neuvažuje o privatizácií všetkých štátnych podnikov, Andrej Danko tak vo svojom výroku skresľoval pravdivé informácie a možno sa nechal zmiasť s dramatickým názvom spomínaného článku. V programe (.pdf) strany Most - Híd doprivatizácií, resp. "prehodnoteniu podnikateľskej aktivity štátu" sa venujú dva body: "Navrhujeme prehodnotiť podnikateľské aktivity štátu. Štát nemá podnikať, ale vytvárať dobré podnikateľské prostredie. Preto navrhujeme uskutočniť dôsledný audit štátnych aktív a preskúmať možnosti predaja zvyšných podielov štátu, okrem prirodzených monopolov (SEPS, železničné trate, podiel v podnikoch Eustream a Transpetrol). Odštátnenie musí byť čo najviac transparentné, buď formou priameho predaja, kde o víťazoch sa rozhodne v medzinárodnej súťaži na základe najlepšej ponuky, alebo formou predaja akcií podnikov na burze. Príjmy z privatizácie odporúčame použiť na zníženie verejného dlhu a na výpadky v Sociálnej poisťovni v dôsledku existencie druhého piliera.

(...)

Na železniciach okrem tratí treba privatizovať prepravné spoločnosti (nákladnú aj osobnú prepravu). Na regionálnych tratiach treba vypísať súťaže na prevádzkovateľov osobnej dopravy na základe vzoru RegioJet. Na hlavných tratiach môžu prevádzkovať rýchliky viaceré spoločnosti a medzi nimi bude zdravá súťaž, ktorá vygeneruje najlepšiu cenu pre občana. Na základe možnosti otvorenia dopravného trhu dbať na prevádzku aj na menej ziskových tratiach, ale významných pre zabezpečenie dostupnosti regiónov..."


Andrej Danko je pritom dlho známy so svojim negatívnym názorom na českú súkromnú spoločnosť RegioJet. Danko už pri zastavení IC vlakov minulý rok kritizoval tento krok, za opätovné vypravenie týchto vlakov sa presadzoval osobne.


SMK, neskoršie aj Most - Híd, boli podľa niektorých informácií financované s pomocou Oszkára Világiho, pričom existujú aj ďalšie osoby a podozrenia, o ktorých sa niekedy hovorí vo vzťahu s týmito stranami. Bugár však všetky podobné indície odmieta a odmietal.


Danko v minulosti Bugára kritizoval aj za národnú politiku strany Most - Híd a spoluprácu s touto stranou na komunálnej úrovni ešte v roku 2014 odmietal. Parlamentné voľby v roku 2016 priniesli zvrat v ich vzťahu - nielen že sú teraz Bugárova občianska "maďarská" strana a Dankova národná SNS v jednej koalícii, ich priateľský vzťah a vysokú mienku o druhom potvrdili v rôznych rozhovoroch už obidvaja.

Dátum zverejnenia analýzy: 31.12.2016