DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Jozef Viskupič

OĽaNO

...(v spoločnosti Letisko Piešťany, a. s., pozn.) má majoritný podiel župa, a práve na základe správy župana, ktorý je zároveň aj šéfom predstavenstva letiska, sa letisko dostalo do likvidácie.

Trnavský samosprávny kraj - 18.07.2017
Neoveriteľné

Viskupič obvinil TTSK, majoritného akcionára spoločnosti vlastniacej piešťanské letisko, za zlyhanie v jeho vedení. TTSK má síce majoritný podiel v spoločnosti (a predseda TTSK, Mikuš, je predsedom predstavenstva), ale nenašli sme jednoznačné informácie podporujúce tvrdenie Viskupiča. Podľa dostupných informácii k problémom letiska prispeli aj nominanti štátu a mesto Piešťany, ktorý sú menšinovými akcionármi. Akcionári sa navzájom obviňujú, ale dôkazy, ktoré by hovorili o tom, či zlyhalo vedenie letiska alebo sú za tým napríklad objektívne podmienky v leteckej doprave, nie sú dostupné. Výrok preto hodnotíme ako neoveriteľný.

Aktuálny predseda TTSK, Tibor Mikuš, je skutočne od júna 2014 predsedom predstavenstva Letiska Piešťany, a. s. Spoločnosť pritom koná prostredníctvom spoločného podpisu minimálne dvoch členov predstavenstva. Akcionármi spoločnosti sú TTSK (59,31 %), mesto Piešťany (20,04 %) a Ministerstvo dopravy a výstavby SR (20,65 %). "Majorita TTSK vznikla vložením letiskovej infraštruktúry do akciovej spoločnosti Letisko Piešťany, a.s., a ďalej kapitalizáciou pohľadávky vo výške 1,6 milióna eur," informuje TASR.

Viktor Stromček sa za ministerstvo vyjadril, že: "My so svojimi dvadsiatimi percentami nemáme absolútne žiadny vplyv na chod tejto spoločnosti.". Podľa neho majú od roku 2012 vo svojej kompetencii všetky majetkové úkony štatutárne orgány Letiska Piešťany, a. s. 

Letisko sa dostalo do rúk TTSK a mesta Piešťany bezodplatným prevodom zo strany štátu, pričom letisko malo od počiatku problém so ziskovosťou. Už dlhšie obdobie vykazuje stratu 30 tis. eur za mesiac. Predseda dozornej rady, Remo Cicutto, vidí problém v konkurencií – letiska v Bratislave a Schwechate. Situáciu v minulosti sanoval práve TTSK, keď mu poskytoval pôžičky. Svoju pohľadávku pritom kapitalizoval, čím znížil dlh letiska: 

"Majetok letiska je vyčíslený na 22 miliónov eur, dlh je vo výške 1,8 milióna eur. Z toho 600.000 eur je dlh predstavenstvu a dozornej rade na nevyplatených odmenách, 620.000 eur je záväzok za daň z nehnuteľnosti mestu Piešťany od roku 2010. Letisko dlhuje aj členovi dozornej rady Petrovi Sopkovi, ktorý mu od minulého roka požičal viackrát ako fyzická osoba spolu viac ako 300.000 eur. Prima banke dlhuje 200.000 eur, zamestnancom a ďalším spoločnostiam, medzi nimi aj Advokátskej kancelárii JUDr. Sopko & JUDr. Floriš & JUDr. Spál za právne služby, spolu viac ako 100.000 eur."

TTSK obviňuje mesto Piešťany z nezákonného blokovania majetku letiska, uplatňujúc si záložné právo za nezaplatenú daň z nehnuteľností. Piešťanský týždeň sa vo svojom článku vyjadril, že "...zablokovanie majetku spoločnosti menšinovým akcionárom je veľmi negatívny signál pre akéhokoľvek potenciálneho investora.".

Na to, aby piešťanské letisko bolo ekonomicky sebestačné, je potrebné, aby jeho bránami ročne prešlo okolo stotisíc cestujúcich. Je však potrebné aj pristúpenie nejakého strategického partnera, píše piešťanský týždeň.

Riaditeľ spoločnosti Anius, ktorá sa stará o servis lietadiel v Piešťanoch, Michal Toma tvrdí, že manažment urobil niektoré zlé rozhodnutia: „Už druhý rok sme museli v letnej sezóne odmietať chartrové lety z dôvodu konania letných festivalov, pričom letisko sa prenajímalo pod cenu prevádzkových nákladov. (...) Hoci festivaly zaberú predĺžený víkend, letisko je pre ne zatvorené oveľa dlhšie."

Toma ďalej spomína, že letisko nebolo v prevádzke päť týždňov: „Ak niekto hovorí, že cestovné kancelárie nemajú záujem o letisko, tak ho mať ani nemôžu, keďže je počas ich hlavnej sezóny zatvorené.“  Tiež nevidí konkurenciu v iných letiskách, pretože vraj piešťanské letisko "priťahuje" inú klientelu – spomína nemeckých kúpeľných hostí. 

O situáciu okolo piešťanského letiska sa zaujímali aj poslanci NR SR, okrem Viskupiča, najmä Boris Kollár: "A doposiaľ ani ich piešťanský predvolebný míting s názvom „poslanecký prieskum“ nemá žiadne ukončenie. A už vôbec nemá vyhodnotenie v duchu, či sa letiskovej spoločnosti nedarí z dôvodu objektívnych príčin a zlej situácie v leteckej doprave, alebo je to, ako poslanci hlásali spolu s obomi piešťanskými viceprimátormi, z dôvodu zlého súčasného manažmentu akciovky.

TTSK navrhoval, aby bola spoločnosť zlikvidovaná. Viskupič sa domnieva, že TTSK to chce z toho dôvodu, že ho má "niekto" záujem sprivatizovať: "Ja som hovoril o scenári, že nejaký finančný žralok alebo finančná skupina má záujem cez scenár likvidácie sprivatizovať Letisko Piešťany podľa starého HZDS manuálu z deväťdesiatych rokov. Zatiaľ tomu všetko nasvedčuje.". Treba ešte dodať, že veriteľom je napríklad aj trnavský podnikateľ Vladimír Póor a trnavský právnik Peter Sopko. 

K problematike sa vyjadrovali aj poslanci SaS, Ivan a Kaščáková, ktorí vyzývajú, aby ministerstvo konalo: „Práve štátni nominanti si začali súdnou cestou uplatňovať svoje pohľadávky. Tými pohľadávkami sú ich odmeny, ktoré majú dostať za výkon práce členov predstavenstva spoločnosti Letisko Piešťany a.s. Odmeny, aj vďaka ktorým sa dnes letisko ocitá v situácii hroziaceho konkurzu.“.

Dátum zverejnenia analýzy: 18.07.2017