DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Vladimír Maňka

SMER-SD

Až 80 percent toho, čo schválime v Štrasburgu a v Bruseli (v Európskom parlamente, pozn.) sa potom prenáša do národných legislatív.

Café Európa: Preco íst volit do EP? - 13.05.2014
Nepravda

Tejto téme sa venovali naši ceskí kolegovia z Demagog.CZ, pricom o nej napísali aj samostatný clánok na blogu. Jeho hlavnou myšlienkou je, že "Neexistuje žiadny presný, racionálny a použitelný spôsob, ako vypocítat percento národnej legislatívy ovplyvnenej Európskou úniou." Výrok preto hodnotíme ako nepravdivý.

Celá diskusia ohladom množstva zákonov národnej legislatívy (v clenských štátoch) ovplyvnenej legislatívou EÚ poukazuje na nezhodu medzi jednotlivými odhadmi a naznacuje skôr to, že presný výpocet je velmi obtiažny, možno až nemožný. Citovaný údaj je preto považovaný za kontroverzný, a podla niektorých odborníkov dokonca nepravdivý.

Andrew Moravcsik, renomovaný odborník na problematiku Európskej integrácie, vo svojej práci The Myth of Europe’s “Democratic Deficit” z roku 2008 píše o tom, že slávny citát J. Delorsa z roku 1988 "do 10 rokov bude mat, 80 % ekonomických a možno aj sociálnych a fiškálnych politík, pôvod v EÚ" býva dnes casto chybne citovaný vo verejnej diskusii, pricom je to "faktoid" (informácia, ktorá sa stane akceptovanou, pretože je casto opakovaná, pozn.).

"In 1988, Jacques Delors famously predicted that “in 10 years … 80 percent of economic, and perhaps social and fiscal policy-making” would be of EU origin. Today Delors’ statement is often misquoted as a “factoid” in public discussion: one often hears that 80 per cent of all European policy-making on every issue already comes from Brussels. ... This always was, and remains, nonsense. Recent academic studies show that the overall percentage of national laws that originate in Brussels total no more than around 10-20% – and they are not increasing rapidly. Just a moment’s reflection reveals that the “Delors 80% myth” is absurd on its face. While a powerful force in trade, monetary and certain regulatory matters, the European Union plays little direct role in areas involving government spending or direct administration: social welfare provision, health care, pensions, active cultural policy, education, law and order, family policy, and most infrastructure provision – and this is most of what modern states do. None is a likely candidate to be “communitarized” anytime soon."

Yves Bertoncini, riaditel Inštitútu J. Delorsa, píše vo svojej publikácii z mája 2014, žetvrdenie "80% zákonov pochádza z Bruselu" je mýtus zachovávaný z technických a politických dôvodov. Podla neho je obtiažne zmerat podiel národnej legislatívy, ktorý má pôvod v EÚ. Bertoncini, podobne ako Moravcsik, upozornuje na to, že vplyv legislatívy EÚ sa zásadne odlišuje v jednotlivých oblastiach.

"The Europeanisation of national laws is high in some sectors (agriculture, financial services, the environment, etc.) and very limited in others (education, social protection, housing, security, etc.)."

Pri pokuse o "zmeraní" podielu legislatívy ovplyvnenej v EÚ je tiež problém s tým, ktoré legislatívne akty EÚ pocítat a ako. 

"European legislation having regulatory rather than legislative implications
- Only one quarter of directives transposed in France have legislative implications, as opposed to three quarters with purely regulatory implications (including on the size of chicken coops).
- Almost two-thirds of draft directives and regulations submitted to the Council of ministers have legislative implications, but this is the case for only 12% approximately of all directives and regulations adopted by the Council, the European Parliament and the Commission"

Britský novinár James Clive-Matthews zhrnul  viacero zdrojov týkajúcich sa danej problematiky, pricom tvrdí, že ich závery sa znacne rozhádzajú. Napríklad v prípade Spojeného královstva sa císla pohybujú od 9 do 84%. V závere naznacuje, že je problematické presný podiel zákonov ovplyvnených európskymi smernicami vôbec vypocítat.

štúdii  (.pdf), ktorá bola vypracovaná pre Dolnú snemovnu Spojeného královstva, sa píše predovšetkým o situácií v Spojenom královstve. V úvode dokumentu sú však spomenuté aj ostatné clenské štáty EÚ, v ktorých sa podiel legislatívy ovplyvnených Európskym parlamentom pohybujú okolo 6 — 84% ("Estimates of the proportion of national laws based on EU laws in other EU Member States vary widely, ranging from around 6% to 84%.").

Ak by sme sa pozerali na schvalovanie zákonov v rámci Slovenska, Zuzana Gabrižová z portálu euractiv.sk pre SITA uviedla, že za rok 2013 bolo zo 137 schválených zákonov 35 výslovným prebratím právne záväzného aktu EÚ. Zo zákonov súvisiacich s právom EÚ, teda v ktorých sa priamo zohladnovalo a odkazovalo na právo EÚ, bolo 61, co predstavuje 44,5 percenta. Na základe komunikácie s Z. Gabrižovou upozornujeme, že v tomto císle 44,5% nie sú zarátané vyhlášky, ktoré transponujú európsku legislatívu. Taktiež druhým problémom je, že toto císlo nezohladnuje nariadenia, ktoré sa v NR SR prakticky neriešia, lebo platia priamo.

Dátum zverejnenia analýzy: 13.05.2014