DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Jozef Viskupič

OĽaNO

Po 10 rokoch vidíme, že práce nepribudlo, dialnice nie sú, rozdiely medzi regióny sa nie že neznižujú, ale skôr prehlbujú, slovenských potravín je v obchodoch menej, a ešte aj v rovnakých značkách sa tu vyrábajú výrobky ako keby 4. kategórie.

Predvolebný európsky špeciál na TA3 - 19.05.2014
Pravda

Výrok o regionálnych rozdieloch sme už overovali a označili za pravdivý.

Podľa ÚPSVaR bol počet nezamestnaných v druhom štvrťroku 2004 399 tisíc ľudí, v máji 2004 bol stav uchádzačov o zamestnanie 410 tisíc. Podľa posledných údajov rovnakého zdroja bol počet nezamestnaných v marci 2014 402 tisíc. 

Podiel slovenských potravín na pultoch obchodov je sám o sebe problémov vyčíslenia a metódy, keďže je potraviny vyrobené či vypestované na Slovensku môžu byť balené v zahraničí čí naopak a označovanie týchto výrobných procesov môže byť mätúce pri klasifikácii potraviny a ako slovenská. V októbri 2013 predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinovej komory Milan Semančík na tému podielu slovenských výrobkov vyhlásil, že:

"Zastúpenie domácich potravín na vnútornom trhu je stále pod hranicou 50 %, s čím nemôžeme absolútne byť spokojní. Ak zoberiem do úvahy rôzne metodiky merania podielu, tak podiel vychádza od 32 % do 50 %. Treba teda povedať, že viac ako 50 % tovaru na pultoch obchodných reťazcov je z dovozu, pričom takáto situácia pretrváva už dlhší čas," 

"V roku 2004, teda v roku vstupu SR do EÚ, sa tento podiel pohyboval na úrovni 60 %. Odvtedy postupne podiel naďalej klesá," 

Semančík i napríklad informácie Ministerstva pôdohospodárstva v septembri roku 2013 potvrdili i že tento podiel variuje i pri jednotlivých druhoch potravín a jednotlivých reťazcov.

Čo sa týka diaľníc, Jozef Viskupič pravdepodobne narážal na to, že mnohé diaľničné projekty stále nie sú dostavané a ich termíny sa posúvajú. Je to v prvom rade pravda o hlavnom spojení D1 medzi Bratislavou a Košicami, ale aj o diaľnici na Ukrajinu.

Dátum zverejnenia analýzy: 18.05.2014