DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Rafael Rafaj

SNS

Takisto treba zvážiť či sa máme jednostranne orientovať len na EÚ. Bohužiaľ, je paradoxné, že vždy keď je vo vláde KDH, ktoré má svojho otca, predsedu rusko-slovenskej spoločnosti, rusofila pána Čarnogurského, tak vždy uniká od Ruska. Je tu otázka napr. riešenia širokorozchodnej, ktorú neviem či táto vláda pokračuje. 3,32 mld. na jej dobudovanie a ten úžasný ekonomický profit 6 mld. ton prepravovať, pričom pri 40 mil. už by sme boli ziskoví.

Mikloš, Kollár, Kažimír, Rafaj - 12.12.2011
Nepravda

Podľa agentúry SITA (16 augusta 2011) by predĺženie širokorozchodnej trate z východu Slovenska do Viedne o 450 kilometrov stálo približne 6,3 mld. euro, ďalších 240 mil. eur by bolo potrebných na výstavbu terminálov. Podľa analýzy Ministerstva dopravy z roku 2008 by celkové náklady boli na úrovni približne 4,06 mld. euro.

Čo sa týka ekonomickej návratnosti, tak návratnosť  NPV (čistej súčasnej hodnoty) vykazuje kladné hodnoty iba v prípade varianty A, a to pri modifikácii 2 investotov (ŽSR a ZSSK Cargo) a spoluúčasti ŠR na investovaní vo výške 20 %. Doba návratnosti diskontovaných investícií je v tomto prípade 35 rokov. Pri investovaní bez štátneho rozpočtu je doba návratnosti dlhšia ako stanovené kalkulované obdobie (40 rokov).
Odhadovaná prepravná kapacita je uvedená v tabuľke:

Železniční úsek

smer východ - západ (mld. ton ročne)

smer západ východ (mld. ton ročne)

2015

2020

2025

2015

2020

2025

Košice - Bratislava

13

15,1

17,5

3,5

4,7

5,5

Bratislava - Viedeň

11,4

13

15

3,3

4,4

5,3


Z uvedeného vyplýva, že čísla uvedené R. Rafajom sú nesprávne. Hodnotenie unikanie vlády SR v ktorej je KDH nechávame na čitateľovi, čo však môžme potvrdiť je, že J. Čarnogurský je predseda Slovensko - ruskej spoločnosti.
    

Dátum zverejnenia analýzy: 12.12.2011