DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Ján Figeľ

KDH

105 kilometrov v tom balíku prvom a treťom (balíky PPP projektov, pozn.), lebo tak boli označené malo stáť za 30 rokov nominálne takmer 17 miliárd eur, 17 miliárd eur zo súkromných peňazí, to znamená z našich vreciek všetkých daňových poplatníkov. My sme to zrušili a otočili na výstavbu cez eurofondy...

Cerpanie penazí z eurofondov a volba generálneho prokurátora - 24.06.2013
Pravda

Dňa 16. decembra 2010 TASR informovala, že prvý balík projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) by mal stáť v priebehu 30 rokov približne 9 miliárd eur, a tretí balík PPP takmer 8,5 miliardy eur, čo je dokopy takmer 17,5 miliárd eur. 

Dňa 13. decembra však 2010 vláda I. Radičovej rozhodla, že tretí balík PPP sa konať nebude, keďže vtedajšia vnímala čerpanie z eurofondov ako lacnejšiu alternatívu. 


"Vláda SR použije na financovanie výstavby i primeranej údržby diaľnic všetky dostupné finančné zdroje, ktoré umožnia realizáciu kvalitných a bezpečných ciest. Dominovať však budú eurofondy a zdroje štátneho rozpočtu. Iné formy financovania ako aj projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) budú hrať doplnkovú úlohu. Pre verejné financie i daňových poplatníkov najvýhodnejší zdroj financovania výstavby cestnej infraštruktúry predstavujú eurofondy. Väčšina tejto sumy sa použije na prioritné úseky diaľnice D1 a tiež dôležité stavby na cestách I. triedy, ktoré idú do výstavby v roku 2011. Na úseky plánované na začatie v roku 2012 a 2013 zostane z doterajšej alokácie zdrojov EÚ na cestnú infraštruktúru iba malá čiastka. V roku 2012 sa plánuje začatie výstavby najnáročnejších a najnákladnejších úsekov diaľnice D1. Je predpoklad, že na financovanie jedného až dvoch z nich bude možné zabezpečiť financovanie realokáciou ešte nečerpaných eurofondov z iných operačných programov..."

TASR, 14. decembra 2010:

"Slovensko nemá podľa slov podpredsedu vlády a šéfa Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR Jána Figeľa (KDH) lacnejší zdroj financovania výstavby diaľnic a rýchlostných ciest ako sú eurofondy. "Eurofondy sú najlacnejšie peniaze, pretože EÚ nám ich dáva ako granty," uviedol na dnešnej tlačovej besede Figeľ. Realokácie eurofondov, teda z ktorých rezortov budú eurofondy presunuté na financovanie diaľnic, sú podľa jeho slov "témou pre vládu SR". Diaľnica D1 potrebuje kompletizáciu," konštatoval 13. decembra Figeľ. Prvá časť cestnej komunikácie, tunel Višňové, sa má začať stavať na budúci rok s termínom dokončenia - rok 2016. "Jeho financovanie bude vykryté z európskych fondov a štátneho rozpočtu," dodal. Z eurofondov pôjde na tento tunel 400 miliónov eur."

ČTK uviedla, že prvý súkromný balík na stavanie diaľnice D1 bude pokrývať 75 km diaľnice, pričom tretí balík PPP sa týka vystavania 29 km diaľnic, čo spolu tvorí približne 104 km diaľnic.  Celková plánovaná dĺžka diaľnice na úseku Bratislava - Košice  je 411,5 km, pričom spomínaných 104 km ciest sa týka zvyšných nedokončených úsekov.

Dátum zverejnenia analýzy: 23.06.2013