DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Ján Figeľ

KDH

Jedno porovnanie. Tunel Višňové s Lietavskou lúčkou vo vašej zmluve v treťom balíku za miliardu 150 miliónov, za miliardu 150 miliónov iba stavebné náklady. Zo súťaže, ktorá už prebehla, vyšla najlepšia ponuka 338 miliónov eur.

Cerpanie penazí z eurofondov a volba generálneho prokurátora - 24.06.2013
Pravda

Podľa programu výstavby diaľnic sa cena za tunel Višňové s Lietavskou lúčkou odhadovala na 1,137 mld. eur, čo je približne miliarda 150 miliónov eur. Je tiež pravdou, že ten istý úsek sa v júni 2012 vysúťažil za 338 miliónov eur, čo bola najnižšia cena za projekt. Ako víťazná ponuka bola vyhodnotená ponuka za 383 miliónov eur. Vzhľadom na to, že Figeľ porovnáva ceny projektov, najlepšou ponukou myslí najnižšiu ponúknutú cenu, výrok preto hodnotíme ako pravdivý. 

K zmluve sa Demagog.sk nedokázal dostať, uvedené číslo sa nachádza v oficiálnom dokumente vlády SR.


"Takmer celý 8-kilometrový úsek diaľnice tvorí tunel Višňové, ktorý má byť s dĺžkou 7,5 km najdlhším na Slovensku. Hoci prieskumná štôlňa bola dokončená už v roku 2002, doteraz sa nenašli zdroje na realizáciu samotného tunela. Najviac očakávaná diaľničná stavba, ktorá má odbremeniť úseky pri Strečne zaťažované denne 25 až 29 tisíc vozidlami, je najnákladnejšia spomedzi všetkých úsekov na plánovanej diaľničnej sieti SR. Spolu s predchádzajúcim úsekom od Lietavskej Lúčky sú stavebné náklady na 13,5 km diaľnice D1 odhadované na cca 900 miliónov eur."

V tom istom dokumente sa uvádza odhadovaná cena za Lietavská Lúčka - Višňové (cesta k tunelu) v dĺžke 5,4 kilometra na úrovni 237 mil. eur.

Spolu ide o náklady za oba projekty v dĺžke 13,4 km vo výške 1,137 mld. eur, čo predstavuje sumu približne miliarda a 150 miliónov eur.

Dňa 26. júna 2012 denník SME avizoval, že najväčšiu diaľničnú zákazku na D1 zrejme získajú firmy Skanska a Strabag, keďže štátu spoločne ponúkli, že 13,5 -kilometrový úsek (Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná skala), ktorého väčšinu tvorí stavebne náročný tunel Višňové, postavia za 338 miliónov eur. Stavitelia tak ponúkli približne tretinovú cenu. 

Dňa 14. júna 2013 však denník SME oznámil, že štát si vybral až druhú najlacnejšiu ponuku od firmy Doprastav, ktorá ponúkla postavenie daného úseku za 383 miliónov eur. 

Dátum zverejnenia analýzy: 23.06.2013