DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Ľubomír Vážny

SMER-SD

Expertízne posudky boli na 900 miliónov na tento tunel (Višňové, pozn.).

Investície a eurofondy - 24.06.2013
Pravda

Výrok Ľubomíra Vážneho hodnotíme ako pravdivý, a to na základe informácií uvedených v Programe pokračovania prípravy a výstavby diaľníc a rýchlostných ciest na roky 2011 - 2014 a medializovaných údajov.

Expertný posudok diaľničného projektu D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové nám nebol k dispozícii, avšak suma 900 mil. eur sa však zhodne uvádza vo viacerých zdrojoch.

Časť diaľničnej siete zahŕňajúca tunel Višňové "je podľa Programu pokračovania prípravy a výstavby diaľníc a rýchlostných ciest na roky 2011 - 2014 najnákladnejšia spomedzi všetkých úsekov na plánovanej diaľničnej sieti SR. Spolu s predchádzajúcim úsekom od Lietavskej Lúčky sú stavebné náklady na 13,5 km diaľnice D1 odhadované na cca. 900 miliónov eur".

Náklady vo výške približne 900 mil. eur na tento diaľničný úsek potvrdzujú i ďalšie zdroje.

SME: "Štátna expertíza očakávala, že táto časť D1 vyjde aj na 900 miliónov eur. Ponuka vybraného konzorcia ju podliezla takmer o 560 miliónov eur."

TASR (Hospodárske noviny): "Odhadovaná expertízna suma bola na úrovni 900 miliónov eur. Ale bude určite podstatne nižšia, pretože rozptyl ponúk je od 330 miliónov eur. Čiže suma bude určite zásadným spôsobom nižšia ako stanovovala expertíza,“ skonštatoval Počiatek."


Denník Pravda hovorí o 896,53 mil. eur: "Diaľnicu s tunelom Višňové, ktorý bude so 7,5 kilometrami najdlhší na Slovensku, navrhlo združenie v zložení Doprastav, a.s., Metrostav a.s. a Marti Contractors Ltd. postaviť za druhú najnižšiu cenu 382,83 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Je to 42,7 % z pôvodných štátom odhadovaných nákladov 896,53 mil. eur."




Dátum zverejnenia analýzy: 23.06.2013