DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Ľubomír Vážny

SMER-SD

Cesty prvej triedy, nám zastavila Európska komisia s tým, že pôvodne bolo za 16 miliónov uvažované v operačnom programe, len na odstránenie kritických nehodových lokalít. Vy ste to zvýšili na 200 miliónov, potom ste tam pridali ešte ďalšie prostriedky, čo nebolo po vôli, pretože teória Európskej komisie je, že cesty prvej triedy si realizujte vo vlastnej réžii, štáty, ale súhlasíme s tým, že budete riešiť takzvané kritické nehodové lokality.

Cerpanie penazí z eurofondov a volba generálneho prokurátora - 25.06.2013
Zavádzajúce

Demagog.sk nezistil či projekt opravy ciest bol pôvodne rozpočtovaný na 16 mil. eur. Projekt Eliminácia bezpečnostných rizík pripravený za pôsobenia Figeľa bol rozpočtovaný na 200 mil. eur. Európska komisia mala problémy s prefinancovaním projektu výstavby ciest I. triedy (Eliminácia bezpečnostných rizík) z roku 2012. Na druhej strane, EK nie je striktne proti výstavbe ciest prvej triedy z eurofondov v OP Doprava. V OP Doprava je jednou z hlavných oblastí prioritnej osi 5 aj výstavba a modernizácia ciest prvej triedy.Výrok ako celok hodnotíme ako zavádzajúci.


SITA, 10. augusta 2012:

"Európska komisia (EK) nemusí Slovensku preplatiť peniaze použité namiesto opráv na výstavbu ciest prvej triedy. Ak komisia rozhodne o neoprávnenom použití peňazí, hrozí, že 200 mil. eur bude musieť Slovensko zaplatiť zo štátneho rozpočtu. ...Európskej komisii sa nepáči, ako ministerstvo dopravy pod vedením Jána Figeľ (KDH) peniaze použilo. Tie mali ísť len na opravu kritických úsekov a nie rekonštrukciu ciest ako takých. Komisia preto požiadala ministerstvo o vysvetlenie. ...Slovenská správa ciest v júli zrušila verejnú súťaž na elimináciu bezpečnostných rizík na 22 úsekoch ciest prvej triedy v Trenčianskom a Žilinskom samosprávnom kraji v dĺžke 138 kilometrov. Tender pritom vyhlásila začiatkom júna."

V rámci Operačného programu doprava 2007-2013 je jednou z hlavných oblastí prioritnej osi 5 aj výstavba a modernizácia ciest prvej triedy. EK podporuje v rámci eurofondov aj modernizáciu a výstavbu ciest prvej triedy, nielen opravu nehodových úsekov.

"Cieľom tohto programu je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej železničnej osobnej dopravy. Z hľadiska zavádzania IDS je dôležitá Prioritná os 5 Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy), kde sa uvažuje s využívaním IDS ako ďalším riešením pre zvládnutie rastúcich objemov dopravy, zvyšovania priepustnosti, plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky na existujúcej infraštruktúre.

Hlavnými oblasťami v rámci prioritnej osi 5 sú (6):
výstavba rýchlostných ciest,
výstavba a modernizácia ciest I. triedy,
inteligentné dopravné systémy.
schválený uznesením vlády SR č. 22 zo 14. januára 2009."


Dátum zverejnenia analýzy: 23.06.2013