DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Martin Hojsík

PS

Ona nezakazuje, ona hovorí, že keď automobilky budú predávať autá s väčšími, ako nulovými emisiami, tak za to budú platiť nejaké peniaze.

Europoslanci na TA3 - 30.11.-0001
Pravda

Nové opatrenie hovorí, že do roku 2030 by sa mali znížiť emisie spojené s osobnými automobilmi o 55 % a od roku 2035 by nové autá nemali produkovať žiadne uhlíkové emisie. Vďaka tomuto by sa mala docieliť uhlíková neutralita v oblasti dopravy. Európska Únia chce po roku 2035 zapisovať do evidencie iba automobily, ktoré jazdia výlučne na uhlíkovo neutrálne palivá. Výrobcovia, ktorých emisie novoevidovaných vozidiel prekročia stanovenú hodnotu, budú musieť zaplatiť 95 eur za každý jeden gram CO2/km, ktorý je nad hranicou povolených emisií. Vďaka tomuto nariadeniu by sa mohli autá s nulovými emisiami stať cenovo dostupnejšie ako tie, ktoré stanovené hodnoty emisií prekračujú. 

Európska únia sa v roku 2020 zaviazala ku dosiahnutiu klimatickej neutrality do roku 2050. Zámerom je boj proti klimatickej zmene a ochrana životného prostredia. V praxi to znamená, že by sa členské štáty mali snažiť o zníženie produkcie emisií skleníkových plynov a s ohľadom na tento cieľ bol v roku 2021 prijatý balík návrhov „Fit for 55“. Ten má znížiť emisie do roku 2030 o minimálne 55 % a dosiahnuť tak klimatickú neutralitu do roku 2050. Súčasťou balíka je okrem iného aj diskutované opatrenia o emisiách z automobilov.

Dátum zverejnenia analýzy: 24.05.2023