DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií
Europoslanci na TA3

V relácii V politike 7. 5. 2023 sa stretli štyria europoslanci - Monika Beňová za Smer-SD, Martin Hojsík z Progresívneho Slovenska, Ivan Štefanec za KDH a Milan Uhrík z Hnutia Republika. Hovorili o politickej kríze na Slovensku, ale aj o elektromobiloch a obmedzení spaľovacích motorov v roku 2035, ktoré nedávno prešlo europarlamentom.

Monika Beňová

SMER-SD
4 1 0 0

Martin Hojsík

PS
5 0 0 0

Ivan Štefanec

KDH
4 0 0 0

Milan Uhrík

Republika
2 2 1 0
Oblasť
  • Európska únia
  • Ekonomika
  • Korupcia a klientelizmus
  • Zahraničná politika
  • Vzťahy s Maďarskom
  • Sociálna politika
  • Národnostné a etnické otázky
  • Kultúra a médiá
  • Životné prostredie
  • Doprava
  • Školstvo
  • Poľnohospodárstvo
  • Reformy inštitúcií
  • Vnútrostranícka politika
  • Zdravotníctvo
  • Koaličné vzťahy
  • Život politických strán
  • Iné
  • Legislatívny proces a hlasovania
  • Hodnoty
  • Obrana, bezpečnosť, polícia
  • Iná legislatíva
  • Ústava
  • Spravodlivosť a súdnictvo
  • Vražda Jána Kuciaka
  • Regionálna problematika
  • Vojna na Ukrajine
  • Národná otázka
  • korona
  • korona-ekonomika
  • kauzy
  • interrupcie
  • voľba GenPro
  • očkovanie
  • reforma súdnictva
  • eurofondy
  • Energetická kríza 2022
  • LGBTI+
  • Migrácia
  • Energetická kríza
  • Atentát na Roberta Fica
Politik
  • Monika Beňová
  • Martin Hojsík
  • Ivan Štefanec
  • Milan Uhrík
Hodnoty
  • Pravda
  • Nepravda
  • Zavádzajúce
  • Neoveriteľné
Zrušiť všetko

Milan Uhrík

Republika

Škandály pána Lengvarského, ktorý tesne pred odchodom porozdával desiatky miliónov eur dotácie alebo potom pán Vlčan, ktorý si zas nechal vlastnej firme vyplatiť 1,5 milióna eur.

V politike - 30.11.-0001
Pravda

Monika Beňová

SMER-SD

Prieskumy verejnej mienky tu dlhodobo hovoria o tom, že táto vláda nemá žiadnu podporu.

V politike - 30.11.-0001
Nepravda

Vláda Eduarda Hegera mala v čase výroku – teda k začiatku mája 2023 – medzi ľuďmi dôveru okolo 12-14 percent, jednotliví ministri od 13 do 30 percent. Tvrdenie, že vláda nemá „žiadnu" podporu, je teda preháňaním a nie je pravdivé. ...

Ivan Štefanec

KDH

V Bulharsku mali za 2 roky 5× voľby tuším, teraz budú šiestykrát voľby.

V politike - 30.11.-0001
Pravda

V Bulharsku sa od roku 2021 konajú už piate parlamentné voľby, len po jedných voli zvolené strany schopné zložiť vládu, po niekoľkých mesiacoch však padla. Voľby sa konali v apríli, júli a novembri roku 2021, v októbri 2022 a v apríli 2023, výrok preto hodnotíme ako pravdivý. ...

Milan Uhrík

Republika

Treba začať konečne mierové rokovania, je tu čínsky plán na stole… Ten čínsky plán je 12 bodový, tam je veľmi jasne napísané.

V politike - 30.11.-0001
Zavádzajúce

Čína podľa vlastných slov síce podporuje mierové rokovanie, ale europoslancom Uhríkom spomínaný 12-bodový plán nenavrhuje žiadne konkrétne riešenia. Odkazuje na princípy suverenity a teritoriálnej integrity, Rusko ako agresora však k ničomu nevyzýva, ani nezaväzuje. Nie teda vôbec jasné, čo z toho plánu by malo byť základom pre mierové rokovania. Navyše, Kyjiv návrh Činy ako celok odmietol. Tvrdenie Milana Uhrika, podľa ktorého by čínsky plán mohol byť základom pre mierové rokovania, preto hodnotíme ako zavádzajúci. ...

Martin Hojsík

PS

Ukrajina sa bráni zločinnej agresii zločinného režimu, ktorá robí vojnové zločiny, zabíja ženy, deti, civilistov a je to niečo, čo podľa mňa má skončiť pred súdom v Haagu.

V politike - 30.11.-0001
Pravda

Vojnu na Ukrajine Rusko začalo už v roku 2014 vojnou na Donbase, ktorej predchádzala anexia Krymu. V roku 2021 začalo Rusko zhromažďovať jednotky na ukrajinskej hranici a vo februári 2022 zaútočilo na Ukrajinu. Vo vojne útočí na energetickú infraštruktúru, nemocnice, školy či na sklady humanitárnej pomoci. a ruskí vojaci zabíjajú ukrajinských civilistov. Výrok hodnotíme ako pravdivý.  ...

Monika Beňová

SMER-SD

Takže ten reálny stav je taký, že Európska únia sa nachádza v krízovom stave, čo sa týka výzbroje a čo sa týka vôbec armádnych záležitostí. Ideme teraz investovať ďalšiu miliardu a to je iba oznámená, pol miliardy z európskeho rozpočtu a pol miliardy z rozpočtov členských štátov na výrobu v rámci zbrojárskeho priemyslu, pretože nemáme vlastne už ani vlastné zásoby.

V politike - 30.11.-0001
Pravda

Európske obranné rozpočty boli dlhodobo podfinancované. To sa zmenilo s nástupom ruskej agresie v roku 2014 a jej zintenzívnenia v roku 2022. Od vypuknutia vojny na Ukrajine síce výdavky jednotlivých krajín vzrástli, no obranná kapacita Európy i tak zostáva v kritickom stave. Európsky kontinent sa borí s nedostatkom armádnych továrne, zásob zbraní a munície, a slabá je taktiež pripravenosti personálu....

Ivan Štefanec

KDH

Ukrajinci oslobodili 40 % územia, ktoré bolo okupované.

V politike - 30.11.-0001
Pravda

Ukrajinská protiofenzíva oslobodila viac ako 40 % územia ktoré od februára 2022 získalo Rusko. Výpočty a presné čísla sa líšia, mnohé odhady však potvrdzujú minimálne toto číslo, výrok preto hodnotíme ako pravdivý. ...

Monika Beňová

SMER-SD

Toto ešte nie je definitívne rozhodnutie (pozn. takzvaný “zákaz spaľovacích motorov”). V roku 2026 sa zhodnotia všetky faktory socioekonomické, technologické atď. že či to bude teda tento referenčný rámec dodržaný a či to bude rok 20-27, alebo sa tak, ako pri mnohých iných európskych rozhodnutiach a európskych témach bude tento termín odsúvať.

V politike - 30.11.-0001
Pravda

V marci 2023 štáty Európskej únie schválili takzvaný „zákaz predaja“ nových áut so spaľovacími motormi od roku 2035. Výnimku z tohto zákazu by mali získať iba autá jazdiace na syntetické palivá. Tento „zákaz“ v skutočnosti predstavuje nové emisné štandardy oxidu uhličitého pre osobné autá a ľahké úžitkové vozidlá. Do decembra 2026 Európska komisia bude monitorovať rozdiel medzi stanovenými emisnými limitmi a skutočnými hodnotami o spotrebe palív a energie, následne vypracuje metodiku úpravy špecifických emisií CO2 výrobcov a navrhne vhodné opatrenia....

Monika Beňová

SMER-SD

Automobilový priemysel je jeden z najbohatších priemyslu v rámci Európy a my musíme na nich tlačiť, pretože už dnes nás vo výrobe lacnejších elektromobilov dávno predbieha Čína.

V politike - 30.11.-0001
Pravda

Európska únia sa dlhodobo snaží tlačiť na prechod od spaľovacích motorov smerom k elektromobilite. V rebríčkoch najprímovejších európskych firiem sa automobilky pravidelne umiestňuje na popredných priečkach a inak to nie je ani na Slovensku. V tomto odvetví však zaostávame za Čínou, z ktorej sa stáva líder elektromobility a momentálne je možné tam zaobstarať aj najlacnejší elektromobil na svete. Výrok europoslankyne Moniky Beňovej preto hodnotíme ako pravdivý....

Monika Beňová

SMER-SD

Ak by sa v roku 2030 alebo 2035 (...) zastavila výroba spaľovacích motorov, tak v roku 2030 alebo 35 to neznamená, že prestanú jazdiť autá so spaľovacími motormi alebo že tieto autá neostanú proste ďalej v priestore. Znamenalo by to iba pre automobilový priemysel, že sa prestanú vyrábať nové autá so spaľovacími motormi.

V politike - 30.11.-0001
Pravda

Nové pravidlá EÚ nariaďuju, že po roku 2035 by sa mali do evidencie zapisovať iba uhlíkovo neutrálne automobily. Ak výrobcovia prekročia povolenú hodnotu emisií oxidu uhličitého na jeden kilometer, tak budú za evidenciu vozidla musieť zaplatiť vyššiu peňažnú čiastku. Vozidlá so spaľovacími motormi by sa preto mali stať príliš drahé na výrobu, ale aj tak bude možné ich naďalej používať. Opatrenie nehovorí, že všetky vozidlá na cestách musia od roku 2035 produkovať nulové emisie a neovplyvňuje tak už existujúce autá. Autá so spaľovacími motormi môžu zostať na cestách až do konca ich životnosti....

Ivan Štefanec

KDH

Nepodporil som tento zákaz, pretože zakazuje jednu technológiu, ktorá tiež môže svojím spôsobom prispieť k ochrane životného prostredia, napr. použitím syntetických palív, čo nakoniec sa ukázalo, ako celkom užitočný tlak, lebo nakoniec najmä za slov Nemecka tá výnimka tam bola vylobovaná a dostalo sa to tam.

V politike - 30.11.-0001
Pravda

Koniec spaľovacích motorov, ktorý europarlament odhlasoval vo februári a proti ktorému hlasoval aj Ivan Štefanec pôvodne postihoval všetky druhy spaľovacích motorov a to teda nie len motory spaľujúce naftu. ...

Ivan Štefanec

KDH

Ale veď dokonca prišla automobilka Volvo, ktorá povedala, že bude robiť len elektroautomobily ešte pred rozhodnutím europarlamentu, čiže to svedčí o tom, že ten trend je nevyhnutný.

V politike - 30.11.-0001
Pravda

Švédska automobilka Volvo v utorok 2. marca 2021 v oficiálnom vyjadrení uviedla, že počnúc rokom 2030 bude vyrábať už iba plne elektrické automobily. Koncom dekády sa tak bude snažiť vyradiť zo svojej globálnej ponuky autá so spaľovacími motormi vrátane hybridov.  ...

Milan Uhrík

Republika

Žiadna iná krajina, ako kolega Štefanec povedal, neschválila, alebo veľmoc zákaz spaľovacích motorov. Ony schválili podporu, aj Čína, Japonsko atď. Je rozdiel zakázať tú technológiu a rozdiel ju podporovať.

V politike - 30.11.-0001
Nepravda

V súčasnosti už viaceré krajiny prijali legislatívu podobnú nariadeniu Európskej únie a práve Čína a Japonsko takisto výrazne obmedzili predaj vozidiel so spaľovacími motormi po roku 2035. Krajiny teda neschvaľujú len podporu áut s alternatívnymi technológiami, ako to tvrdí europoslanec Uhrík, ale aj aktívne zamedzujú ďalšiemu predaju spaľovacích motorov. Navyše, zákaz EÚ nie je zákaz, ale zdraženie evidencie vozidiel, ktoré prekročia povolenú hranicu emisií. ...

Milan Uhrík

Republika

Na Slovensku je v automobilovom priemysle zamestnaných 400 000 ľudí, polovica priemyselnej produkcie, polovica priemyslu, čo vyjde zo Slovenska, sú autá.

V politike - 30.11.-0001
Pravda

Počet ľudí pracujúcich v automobilovom priemysle na Slovensku predstavuje 16,2 % všetkých zamestnaných. Pri celkovom počte 2,6 milióna pracujúcich to znamená zhruba 421-tisíc zamestnaných v tomto priemysle. Automobilový sektor sa podieľa na celkovej priemyselnej produkcii Slovenskej republiky 48 percentami. Toto číslo nezahŕňa len samotné autá, ale napríklad aj diely a súčiastky do nich....

Milan Uhrík

Republika

Tie všetky automobily v Európe produkujú jedno percento svetových emisií.

V politike - 30.11.-0001
Nepravda

Celkové množstvo emisií CO2 na svete dosahuje úroveň okolo 37 gigaton. Európa z toho tvorí približne 3-5 gigaton podľa spôsobu výpočtu, z toho 708-870 megaton spôsobuje práve individuálna doprava, čo zodpovedá 1,9 - 2,3 percentám svetových emisií. Výrok preto hodnotíme ako nepravdivý.  ...

Martin Hojsík

PS

Mňa prekvapuje, keď kolegovia a kolegyne hovoria o zákaze. Tam, kde žiadny zákaz nie je, kde hovoria o potrebe technologickej neutrality tam, kde technologická neutralita je. Pretože to je norma na emisie skleníkových plynov z áut, ona nehovorí, či to majú byť potom elektromobily alebo to majú byť vodíkové autá. Alebo ako to má byť urobené, v tomto je technologicky neutrálna.

V politike - 30.11.-0001
Pravda

Hojsík poukazuje na fakt, že nové nariadenie EÚ nezakazuje používanie áut so spaľovacími motormi, preto je označenie „zákaz” prehnané. Európska komisia sa vyjadrila, že chce mať „otvorenú myseľ” ohľadom možných uhlíkovo neutrálnych alternatív, ktoré nahradia spaľovacie motory, takže nariadenie je technologicky neutrálne. ...

Martin Hojsík

PS

Ona nezakazuje, ona hovorí, že keď automobilky budú predávať autá s väčšími, ako nulovými emisiami, tak za to budú platiť nejaké peniaze.

V politike - 30.11.-0001
Pravda

Nové opatrenie hovorí, že do roku 2030 by sa mali znížiť emisie spojené s osobnými automobilmi o 55 % a od roku 2035 by nové autá nemali produkovať žiadne uhlíkové emisie. Vďaka tomuto by sa mala docieliť uhlíková neutralita v oblasti dopravy. Európska Únia chce po roku 2035 zapisovať do evidencie iba automobily, ktoré jazdia výlučne na uhlíkovo neutrálne palivá. Výrobcovia, ktorých emisie novoevidovaných vozidiel prekročia stanovenú hodnotu, budú musieť zaplatiť 95 eur za každý jeden gram CO2/km, ktorý je nad hranicou povolených emisií. Vďaka tomuto nariadeniu by sa mohli autá s nulovými emisiami stať cenovo dostupnejšie ako tie, ktoré stanovené hodnoty emisií prekračujú.  ...

Martin Hojsík

PS

Emisie z dopravy aj na Slovensku rastú. Je to závažný problém, ktorý máme ako Európska únia, že nám emisie z dopravy rastú.

V politike - 30.11.-0001
Pravda

V roku 2019 bola doprava v Európskej únii zodpovedná až za štvrtinu všetkých emisií oxidu uhličitého. Až za 72% celkových emisií z dopravy môže cestná doprava. Doprava je v Európskej únii jedinou oblasťou, v ktorej prišlo k zvýšeniu emisií skleníkových plynov a to až o skoro 34% od roku 1990 po 2019. ...

Martin Hojsík

PS

A toto opatrenie podporovali aj automobilky verejnými vyhláseniami. Volvo, Wolkswagen, ďalšie veľké automobilky, ktoré pôsobia na Slovensku, Jaguar Land Rover.

V politike - 30.11.-0001
Pravda

Svoje plány sa presmerovať v budúcnosti na výrobu vylúčne elektrických vozidiel vyslovili viaceré automobilky. Napríklad spoločnosť Volkswagen sa chce stať uhlíkovo neutrálnou spoločnosťou do roku 2050, spoločnosť Volvo Cars do roku 2030 a spoločnosť Jaguar Land Rover tak urobí do roku 2025. Ďalšia automobilka, ktorá pôsobí na Slovensku, Kia Motors sľúbila, že do roku 2027 uvedie na trh sedem samostatných elektromobilov....