DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Martin Hojsík

PS

Mňa prekvapuje, keď kolegovia a kolegyne hovoria o zákaze. Tam, kde žiadny zákaz nie je, kde hovoria o potrebe technologickej neutrality tam, kde technologická neutralita je. Pretože to je norma na emisie skleníkových plynov z áut, ona nehovorí, či to majú byť potom elektromobily alebo to majú byť vodíkové autá. Alebo ako to má byť urobené, v tomto je technologicky neutrálna.

Europoslanci na TA3 - 30.11.-0001
Pravda

Hojsík poukazuje na fakt, že nové nariadenie EÚ nezakazuje používanie áut so spaľovacími motormi, preto je označenie „zákaz” prehnané. Európska komisia sa vyjadrila, že chce mať „otvorenú myseľ” ohľadom možných uhlíkovo neutrálnych alternatív, ktoré nahradia spaľovacie motory, takže nariadenie je technologicky neutrálne. 

Zákaz spaľovacích motorov je zavádzajúce pomenovanie, pretože vyvoláva dojem, že už samotné užívanie a kúpa vozidiel so spaľovacím motorom budú zakázané. Podľa legislatívnej úpravy bude platiť nulový limit na priemerné emisie CO2 vyprodukované autami vyrobenými v rámci jedného vozového parku alebo automobilky. V praxi to bude znamenať, že za evidenciu vozidla, ktoré prekročí povolenú hranicu emisií, budú výrobcovia musieť zaplatiť 95 eur za každý jeden gram CO2/km naviac. Hoci sa preto vozidlá so spaľovacími motormi stanú príliš drahé na výrobu, tak ich aj tak bude možné naďalej používať na cestách. Kvôli tomu, že v skutočnosti nejde o zákaz, je toto rámcovanie prehnané

Táto úprava neurčuje aký typ technológie má spaľovacie motory nahradiť a preto v najbližších rokoch pôjde skôr o to, ktoré technológie stihnú najviac pokročiť. Vo svojej podstate ide o technologicky neutrálne nariadenie, pretože neurčuje aký typ nízkouhlíkového paliva by mali automobily po roku 2035 využívať. Viceprezident Európskej komisie pre Zelenú dohodu a eurokomisár pre klimatickú politiku EÚ, Frans Timmermans, potvrdil, že komisia chce mať „otvorenú myseľ” čo sa týka iných technológií, ale upozornil aj na skutočnosť, že v súčasnosti hybridné motory nedokážu dostatočne znížiť objem vypustených emisií a ďalšie technológie sú pomerne drahé oproti elektroautomobilom.

Dátum zverejnenia analýzy: 24.05.2023