DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Milan Uhrík

Republika

Žiadna iná krajina, ako kolega Štefanec povedal, neschválila, alebo veľmoc zákaz spaľovacích motorov. Ony schválili podporu, aj Čína, Japonsko atď. Je rozdiel zakázať tú technológiu a rozdiel ju podporovať.

Europoslanci na TA3 - 30.11.-0001
Nepravda

V súčasnosti už viaceré krajiny prijali legislatívu podobnú nariadeniu Európskej únie a práve Čína a Japonsko takisto výrazne obmedzili predaj vozidiel so spaľovacími motormi po roku 2035. Krajiny teda neschvaľujú len podporu áut s alternatívnymi technológiami, ako to tvrdí europoslanec Uhrík, ale aj aktívne zamedzujú ďalšiemu predaju spaľovacích motorov. Navyše, zákaz EÚ nie je zákaz, ale zdraženie evidencie vozidiel, ktoré prekročia povolenú hranicu emisií. 

Viaceré štáty, vrátane členov EÚ, Číny alebo Japonska, prijali legislatívu a programy obmedzujúce emisie a predaj spaľovacích motorov s cieľom ich redukovať až úplne nahradiť v nasledujúcich desaťročiach.

Európska únia sa zaviazala, že po roku 2035 sa do evidencie áut budú bezplatne zapisovať len tie vozidlá, ktoré neprodukujú emisie. Za evidenciu vozidla, ktoré prekročí povolenú hranicu emisií, budú výrobcovia musieť zaplatiť 95 eur za každý jeden gram CO2/km naviac. V konečnom dôsledku by tak autá so spaľovacími motormi mali byť príliš drahé na výrobu oproti uhlíkovo neutrálnym alternatívam. 

Čínska vláda rozhodla, že v roku 2035 musí 50 % predaných áut spadať do kategórie takzvaných „vozidiel s novou technológiou”. Bude sa jednať o elektromobily, plug-in hybridy alebo elektrické vozidlá s palivovými článkami. Zvyšných 50 % predaných áut môžu tvoriť klasické hybridy. Rovnako ako EÚ, aj Čína od roku 2035 úplne "zakazuje" predaj klasických spaľovacích motorov. Lídri jednotlivých čínskych provincií si sami určia, akým spôsobom tento cieľ naplnia. Niektoré mestá, ako Peking či Šangaj, už v súčasnosti registrujú autá so spaľovacími motormi len za vysoké poplatky, respektíve emisné povolenky rozdeľujú v aukciách alebo lotériách.  

Japonsko tiež prijalo zákaz predaja áut so spaľovacími motormi po roku 2035. Spotrebitelia si však stále budú môcť kúpiť hybridné vozidlá. Trend výroby vozidiel s elektromotormi stúpa a samotné automobilky reagujú na zmeny na trhu s alternatívnymi pohonmi. Množstvo krajín však zvolilo na podporu tohto trendu kombináciu zákazov a podpory.

Dátum zverejnenia analýzy: 24.05.2023